מידע על הסיכונים בחופי הים בישראל


הסכנות בים התיכון

  • הים התיכון מאופיין, בעיקר בפעילות הגלים וזרמי החוף, המשתנים ממקום למקום ומשעה לשעה ומהווים מוקד סכנה מרכזי בעת הרחצה בים. חופי הים התיכון בישראל עברו בעשרים השנים האחרונות שינויים רבים כתוצאה מחסימת אספקת החול לחופים עקב הקמת נמלים, מעגנים, מרינות ושוברי גלים ונוצרה סירקולציה חופית המלווה בזרמים ובתנאי ים מסוכנים.
  • חופי הים התיכון, בעיקר במרכז הארץ, מאופיינים במצוקי כורכר הנמצאים בעורף המזרחי של החופים. רצועות החוף צרות מאוד וכתוצאה מכך נגרם הרס רב לבסיסי המצוקים וקיים חשש שיתמוטטו גושים גדולים אל רצועות החוף ויסכנו חיי אדם.

תובנות התנהגותיות

  • רצוי מאוד להכיר את החוף שמתרחצים בו, ולדעת מהם מקומות התורפה שבו. ניתן לברר את המידע בתחנת ההצלה.
  • יש להתנהג בים בהתאם למידת השליטה במיומנויות השחייה ולפעול בהתאם להוראות.
  • יש להימנע מלטייל במקומות אסורים - על מצוק או בשיפוליו.
    יש להיזהר בשהייה למרגלות המצוק ובשום אופן לא לישון בקרבתו.

הסכנות באיזור מפרץ אילת וים סוף

  • שיפוע תלול של קרקעית הים, אלו מקומות שבהם יש מעבר חד ממים רדודים למים עמוקים, גורם לכך שמים עמוקים נמצאים כבר בסמוך לחוף.
  • רוחות צפוניות ומערביות-צפוניות גורמות לסחיפה אל לב הים ולעבר גבולות הארצות השכנות: ירדן, מצרים וסעודיה.

תובנות התנהגותיות

  • רצוי מאוד להכיר את החוף שמתרחצים בו, ולדעת מהם מקומות התורפה שבו. ניתן לברר את המידע בתחנת ההצלה.
  • יש להתנהג בים בהתאם למידת השליטה במיומנויות השחייה ולפעול בהתאם להוראות.
  • יש להימנע מלטייל במקומות אסורים - על מצוק או בשיפוליו.
    יש להיזהר בשהייה למרגלות המצוק ובשום אופן לא לישון בקרבתו.
  • יש להכנס למים באיטיות ובזהירות רבה ובכל מקרה להרחיק לעומק רק אם יודעים לשחות היטב.
  • בעת רוחות חזקות יש לזהות את כיוונן ולפעול בהתאם

הסכנות בים כינרת

  • שיפוע תלול: ירידת מפלס הכנרת גרמה לנסיגה גדולה של קו המים, במיוחד באיזור הצפוני והמערבי של הכנרת (טבריה וחופי הגולן) נסיגה זו יצרה מקומות שבהם יש מעבר חד ממים רדודים למים עמוקים.
  • סחף וגלים פתאומיים: אקלים הרוחות בכינרת גורם לתופעה של רוחות מערביות חזקות הנושבות בפתאומיות, בעיקר בשעות אחרי הצהריים ולפנות ערב וגורמות להיווצרות גלים בגדה המערבית של הימה הסוחפים את המתרחצים לעומק הים.
  • כלי שיט בשטח: בים הכינרת מרובות פעילויות של שיט וספורט ימי (סקי מים, אופנועי - מים, סירות מירוץ, גלשנים ועוד) המתקיימות סמוך לחופים המוכרזים כמותרים לרחצה, לא מעט תאונות קרו בעבר עקב אי-זהירות מצד המתרחצים ומצד העוסקים בשיט וספורט ימי.
  • חניונים ליד חופים לא מוכרזים: לאורך חופי הכינרת קיימים חניונים רבים לנוחות הנופשים, חלקם ליד חופים לא מוכרזים. מיקומם של אותם חניונים עלול להטעות את הציבור ולהביאו לחשוב שיש במקום שירותי הצלה ועזרה ראשונה

תובנות התנהגותיות

  • רצוי מאוד להכיר את החוף שמתרחצים בו, ולדעת מהם מקומות התורפה שבו. ניתן לברר את המידע בתחנת ההצלה.
  • יש להתנהג בים בהתאם למידת השליטה במיומנויות השחייה ולפעול בהתאם להוראות.
  • יש להימנע מלטייל במקומות אסורים - על מצוק או בשיפוליו.
    יש להיזהר בשהייה למרגלות המצוק ובשום אופן לא לישון בקרבתו.
  • יש להכנס למים באיטיות ובזהירות רבה.
  • בעת רוחות חזקות רצוי לא להתרחץ בים.
  • יש להימנע מלהתקרב לכלי השיט הנמצאים בשטח, אין לעבור בשחיה את קו הסימון לכלי השיט השטים-צפים במרחק קטן מהחוף.
  • יש להקפיד בזיהוי השלטים וההוראות, הרחצה מותרת רק בחופים המוכרזים.

הסכנות בים המלח

  • החלקה: עקב השמנוניות של מי ים המלח, קל להחליק שם, למעוד או לאבד את שיווי המשקל.
  • שחייה בים: מי הים הכבדים גורמים ציפה, מפעילים כח מנוגד לכח משקל הגוף ומקשים על יכולת השחייה.
  • בליעת מי ים: בעת ציפה או במעבר ממצב שכיבה על הגב למצב עמידה, עלולים לבלוע או לשאוף כמות מים אל דרכי העיכול או אל דרכי הנשימה. חדירת מי הים לדרכי הנשימה עלולה לגרום סיבוכים חריפים ומהירים שישפיעו על תפקוד הריאות והנשימה.
  • בולענים: תופעה שבה נפערים בורות באדמת האיזור.

תובנות התנהגותיות

  • רצוי מאוד להכיר את החוף שמתרחצים בו, ולדעת מהם מקומות התורפה שבו. ניתן לברר את המידע בתחנת ההצלה.
  • יש להתנהג בים בהתאם למידת השליטה במיומנויות השחייה ולפעול בהתאם להוראות.
  • יש להימנע מלטייל במקומות אסורים - על מצוק או בשיפוליו.
    יש להיזהר בשהייה למרגלות המצוק ובשום אופן לא לישון בקרבתו.
  • להיזהר מהחלקה, להיכנס למים תוך הסתייעות בגשרוני ההליכה המיועדים לכך, לשחות בהתאם לתנאי המקום ובזהירות מירבית.
  • יש לדאוג כי יש כישורי שחייה מתאימים ולבצע את הפעולות נכונות , למשל, לעבור למצב שכיבה על הגב ממצב ישיבה ולא ישירות ממצב עמידה.
  • יש למרוח על הגוף שמן או משחת שיזוף, ללבוש בגדים מתאימים, לחבוש כובע ולהרבות בשתיית מים.
  • כדי להמנע מכוויות, אין ללכת יחפים ויש לנעול סנדלים או קבקבים.
  • יש לטייל בזהירות באיזורים שיש בהם עקבות חריצים או סדקים בקרקע ולהימנע מלהתמקם במקומות שבהם סימנים אלה טריים. רצוי לקבל אינפורמציה בנושא בתחנות המידע ובתחנות ההצלה.

מהו זרם הפריצה Rip current?

המושג העיקרי שמאמר זה מבקש להבליט נקרא "זרם פריצה" (Rip current) וניתן לתרגמו למספר שמות נוספים כגון "זרם סחף" ואו - "זרם חוזר".
מערכת הזרימה החופית אחראית לעיצוב המורפולוגיה החופית. חופים הם מערכות סביבתיות המגיבים לתהליכים דינאמיים שונים. שרשרת של מצבים גורמים לזרמים בקרבת החוף - החל מרוחות, הגורמים לגלים אשר חוזרים לים בנתיבים שונים וגורמים לתעלות, בורות ו...זרמים. המערכת המורפודינאמית החופית לרבות הזרימה שבה גורמים ליצירת אזורים רדודים ועמוקים בקרבת החוף ולזרמים כתוצאה מכך. ובפשטות - גלים הנעים ממים עמוקים לתחום המים הרדודים של החוף, ונשברים. היות ושבירת הגלים אינה סימטרית, באזורים מסוימים של החוף תהיה הצטברות גדולה יותר של מים יחסית לאזורים אחרים. מים עודפים אלו יחזרו במסלול מעגלי המנקז אותם פנימה אל הים בזרם הפורץ חזרה לכיוון הים.
באיורים הבאים ניתן לראות את תנועת הגלים אל החוף באיור הימני מצב ללא זרם פריצה ומצב נוסף באיור השמאלי את הזרם הנוצר כתוצאה מעודף המים באזורי הקצוות. החצים הכתומים מצביעים על זרם הפריצה.

באיור הבא, ניתן לראות את המצב שבו מתקיימים מספר זרמי פריצה באותו חוף. מהתרשים עולה שכמעט ואין גלים באזור שבו קיימים זרמי הפריצה.

ראוי לציין ולהדגיש כי זרמי הפריצה עשויים לשנות מיקום בהתאם למשטר הגלים ומיקום רכסי החול מתחת למים כך שלא ניתן לסמן באופן קבוע אזור של זרם.

איך לזהות את זרם הפריצה?

אזור זרם הפריצה נראה על פניו כיותר בטוח ויותר שקט ללא גלים כמעט וגוון מים כהה יותר, ודרושה מיומנות רבה על מנת לזהות זרמי פריצה מתוך התבוננות בים. זו בד"כ מיומנות נרכשת של מצילים וגולשים מנוסים ואולם ניתן להנחיל מיומנות זו לכלל הציבור כפי שמפורט במאמר זה.

ניתן להיעזר במספר סימנים על מנת לזהות את זרמי הפריצה:
  1. אזורים בהם אין כמעט שבירה של גלים - הגלים מביאים את המים לחוף בעוד שזרמי הסחף מנקזים אותם בחזרה לים.
  2. מים עמוקים יותר - בשל תנועת הזרמים בקרקע לאורך זמן היוצרת תעלות ובורות.
  3. גוון צבע המים שונה מהסביבה - זרם הפריצה נוטה להיות עכור יותר כתוצאה מחול שמתערבב עם המים ולכלוך או אצות הנסחפים לעומק.
  4. קצף על המים - לעתים יופיע קצף על המים באזור זרם הפריצה.

מה לעשות במקרה שנקלעתם לזרם הפריצה?

כאמור קיימת שרשרת של תהליכים היוצרים מורפודינמיקה של גלים הנסוגים חזרה לים והיוצרים בנסיגתם גרירת חול וכתוצאה מכך תעלות ובורות אשר מגבירות את הזרם החוזר . התעלות (בורות) העמוקות יחסית בקרבת החוף גורמות לאיבוד האחיזה והיציבות שלנו ואז ברגע שנצוף הזרם יסחוף אותנו לעומק מבלי יכולת לשחות חזרה לחוף, גם במידה ונהיה שחיינים טובים.

אז מה לעשות?

  1. ראשית לא להיכנס "ללחץ" ולשמור על "קור רוח" האויב הכי גדול שלנו במקרה הזה יהיה אנחנו בעצמנו. אם נשמור על קור רוח הסחיפה בזרם תהיה מהירה וקצרה, והים בסוף יוציא אותנו החוצה לאזור חולי רדוד שבו נוכל לעמוד ולהתייצב.
  2. לעולם לא לשחות נגד הזרם ולא להתנגד אף אם זה מנוגד לתגובה הראשונית שלנו הרוצה להיחלץ מהסכנה ומהר, יש לזכור כי הזרם לא יאפשר לנו זאת גם אם נהיה השחיינים הטובים ביותר. זרמי הפריצה הינם הסכנה מספר אחת למי שאינו יודע לשחות, וגם לשחיינים שאינם יודעים מה לעשות. מהירות זרם הפריצה יכולה להיות כמטר לשנייה בים רגוע יחסית שהוא זרם מורגש וחזק, ובים סוער יותר ולהגיע עד מטרים בשנייה שיכריע גם שחיין מצוין. לכן לא צריך ואסור להתנגד לזרמי הפריצה. כאשר אנו מרגישים סחיפה פנימה אל תוך הים, האינסטינקט המידי שלנו הוא לחזור בחזרה לחוף, אבל היות שזרמי הפריצה בדרך כלל חזקים למדי, הניסיון הנואש שלנו, שלרוב יהיה מלווה בפאניקה ואיבוד עשתונות, רק יגרום לאיבוד כוחות, ולבסוף לטביעה. אם כן, הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שלא להתנגד לזרם הפריצה, לשמור על כוחות, להירגע, ולהחזיק את הראש מעל המים. מה שיקרה הוא, שהזרם יסחוף אותנו פנימה לתוך הים ואז ניתן "לחתוך" שמאלה או ימינה במקביל לקו החוף עד לאזור שבירת הגלים, שם נמצא שטח חולי רדוד שיאפשר לנו לעמוד ולצאת מהמים בהליכה יציבה.
  3. מנוחה אם העייפות השתלטה עלינו במהלך ניסיונות ההיחלצות, נפסיק להתאמץ, ננשום עמוק, נשכב על הגב ונתחיל לצוף בניחותא ונזכור כי רוב מקרי הטביעה נגרמים כתוצאה מבליעת מים, עייפות, שרירים תפוסים ו...לחץ.
  4. חופים מוכרזים תחת פיקוח של מצילים בכל מקרה חשוב להגיע רק לחופים מוכרזים בהם יש שרותי הצלה פעילים. המצילים מכירים היטב את הזרמים בחוף. עבודת ההכנה של צוות ההצלה בחוף מתחילה בשעות הבוקר המוקדמות, בהצבת שילוט ודגלים שנועדה למנוע את אפשרות הכניסה לאזורי זרם הפריצה. במידה וניקלע לזרם פריצה בחוף מוכרז לרחצה המאויש בשירותי הצלה, נסמן במהלך הציפה באופן החלטי וברור בתנועות של הרמת ידיים לכיוון תחנת ההצלה כי אנו זקוקים לעזרה. ברוב המקרים המצילים כבר יהיו בדרך אלינו.

סיכום זרם הפריצה

אנו סבורים, מראיונות רבים שקיימנו עם מצילי החופים, כי גורם הסיכון העיקרי וגורם המוות העיקרי מטביעות בחופי הים התיכון הם זרמים המכונים "זרמי פריצה" rip current.
המצילים בחופים המוכרזים עושים עבודת קודש להכוונת הציבור הרוחצים לקטעי רחצה בטוחים שבהם אין זרמי פריצה והם מבצעים זאת באמצעות דגלי סימון, שלטים מקומיים והכוונת הציבור בהוראות מילוליות. "גבעה", "בור", "תישאר לעמוד על הרגליים ואל תאבד אחיזה מהקרקעית" - אלו מושגים הרווחים אצל המצילים להכוונת קהל המתרחצים להתמודדות עם זרמי הפריצה.
ראוי לציין לחיוב את משרד הפנים, המשרד הממשלתי האחראי להחלת חוק הסדרת מקומות רחצה, על חלקו להגברת הבטיחות ברחצה בים, לרבות בהסברה על חשיבות הרחצה בפיקוח והכוונת מצילים. אלא שלא תמיד מצויים מצילים בחופים וכידוע עיקר מקרי הטביעה מתרחשים במקומות רחצה ללא פיקוח מצילים.

וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם.